De Hypotheker moet betalen voor haastige verkoop appartement

Geplaatst op: 06-06-2019, 12:43:28

De Hypotheker moet € 5.000 betalen aan een klant die om de financiering van een nieuwe woning tijdig rond te krijgen in allerijl zijn appartement aan de eerste de beste bieder verkocht. Ook moet de adviseur zijn nota halveren, omdat hij niet waarschuwde dat de einddatum voor het financieringsvoorbehoud niet gehaald zou worden. Dat oordeelt de Geschillencommissie van Kifid.

Door achterstanden bij de bank in de behandeling van hypotheekaanvragen voor zelfstandigen komt een klant van De Hypotheker in de knel. Hij ziet zijn financieringsvoorbehoud verlopen en vraagt op de einddatum verlenging aan bij de verkopende makelaar. Die meldt dat de eigenaren daarmee niet akkoord gaan.

Vergeten renteaanbod

De Hypotheker heeft eerder al voor de man een renteaanbod aangevraagd en gekregen voor een lening van € 745.000. De adviseur vergeet die echter door te sturen naar zijn klant, waardoor het aanbod verloopt. Op de nieuwe aanvraag blijft een reactie van de bank lang uit. Pas na het verstrijken van de ontbindende voorwaarde krijgt De Hypotheker de toezegging dat een hypotheek van € 600.000 akkoord is.

Appartement in de verkoop

De man heeft dan al een alternatieve oplossing in gang gezet, voor het geval hij niet het hele hypotheekbedrag kon lenen voor zijn nieuwe woning. Hij zet zijn met spaargeld gekochte appartement te koop, omdat de overdrachtsdatum nadert. Hij weet dat appartement op tijd te verkopen voor € 158.000. Zijn makelaar laat echter weten dat het met wat meer tijd makkelijk € 5.000 meer zou hebben opgeleverd.

Geen lagere rente

Hij wil dat De Hypotheker die schade vergoedt. Ook eist hij bij de Geschillencommissie van Kifid € 9.000 omdat hij vindt dat hij een lagere rente had kunnen krijgen als zijn adviseur het eerste renteaanbod had doorgestuurd. Dat zou hem € 900 per jaar bij een rentevaste periode van tien jaar hebben gescheeld.

Dat vindt geen gehoor bij de Geschillencommissie. Op dat renteaanbod stond een hogere rente. De rente die de man claimt, hoort volgens De Hypotheker bij een ander product dat de man nooit had kunnen kiezen omdat de geldigheidsduur van de offerte te kort. Kifid gaat daar in mee: er staat niet zonder meer vast dat een lagere rente mogelijk was.

Niet tijdig geïnformeerd

Wel vindt de Geschillencommissie dat de adviseur de schade door overhaaste verkoop van het appartement moet vergoeden. De Hypotheker vindt dat hem niets te verwijten valt. De adviseur kon er niets aan doen dat de verkoper het financieringsvoorbehoud niet wilde verlengen. Dat verweer faalt, volgens Kifid. De achterstanden bij de bank kunnen De Hypotheker niet verweten worden, wel dat de klant daarover niet tijdig werd geïnformeerd. Dan had de man meer tijd gehad om zich te beraden over het al dan niet inroepen van het financieringsvoorbehoud. Ook had hij dan samen met de tussenpersoon meerdere offertes bij andere banken kunnen opvragen.

Overbruggingskrediet

De Hypotheker brengt nog in dat de man in plaats van snel zijn appartement te verkopen een overbruggingskrediet had kunnen afsluiten. “Dit verweer faalt omdat de tussenpersoon niet inzichtelijk heeft gemaakt dat hij Consument tijdig en duidelijk heeft geadviseerd over de mogelijkheid van een overbruggingsfinanciering”, aldus de Geschillencommissie.

De Hypotheker is tekortgeschoten omdat hij heeft verzuimd de consument tijdig en voldoende duidelijk te adviseren over het feit dat mogelijk niet tijdig voor de einddatum van het financieringsvoorbehoud een hypotheekofferte kon worden verkregen, luidt de conclusie van Kifid.

Korting op adviesnota

Behalve de schade van de overhaaste verkoop vergoeden (à € 5.000), moet de adviseur daarom ook zijn adviesvergoeding matigen. De Hypotheker mag van de Geschillencommissie slechts € 1.500 in rekening brengen, in plaats van de in de opdrachtbevestiging afgesproken € 2.995.

Hoger beroep

Het besluit is bindend. De Geschillencommissie vindt dat het belang van de zaak een beroepsmogelijkheid rechtvaardigt. Zowel De Hypothekers Associatie, de overkoepelende organisatie van alle De Hypotheker-vestigingen, als de consument kunnen tegen de uitspraak in hoger beroep bij Kifid.

Bron: bijdrage van Paul de Kuyper van 5 juni 2019 op www.amweb.nl